سوگواره هلال سرخ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ...

سوگواره هلال سرخ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ...

سوگواره هلال سرخ

بسم رب الحسین (علیه السلام)
إنَّ لِقَتل الحُسَین حَرارَه فی قُلُوب المُومِنینَ لا تَبرُدُ اَبَداً.
همانا از شهادت حسین علیه السلام حرارتی در دلهای مومنین است که هرگز به سردی نمی گراید...
معاونت امور جوانان هلال احمر استان قــــــــــم به مناسبت همزمانی آغاز ماه محرم با 14 آبان ماه ،شصت هفتمین سالروز تاسیس سازمان جوانان هلال احمر؛ اولین سوگواره مجازی حسینی با نام "هلال سرخ" را با محوریت؛ "جلوه‌های بشردوستی در عاشورا" در سه بخش کتابخوانی ، مسابقه دلنوشته (ریز نوشته و محتوای بلند تولیدی) و عکاسی برگزار می کند. سوگواره «هلال سرخ» به صورت عمومی و از تاریخ یکشنبه 4 آبان ماه (اول محرم) آغاز و علاقمندان می توانند آثار تولیدی خود (دلنوشته و عکس) را تا پایان ماه محرم 2 آذر با توجه به قوانین مندرج در فراخوان هر بخش در موضوعات زیر برای دبیر خانه سوگواره هلال سرخ ارسال کنند.

موضوعات:

جلوه‌های ولایت‌پذیری در یاران عاشورایی

_ امام حسین (ع)، اقامه نماز، اقتدای عاشقانه به مقتدای کربلا
_ شهدای عاشورای، الگوی سبک زندگی
_ بصیرت در شناخت حق و باطل
_ عاشورائیان،‌زمینه سازان ظهور
_ حضرت زینب (س)،‌آئینه تمام نمای صبر و شُکر

جوانان،‌ علمداران عاشورایی

_ فرهنگ ایثار در نگاه جوانان عاشورایی
_ جوانان عاشورایی مروت و جوانمردی
_ جوانان هلال احمر، سفیران صلح و دوستی و خدمت
_ جوانان عاشورایی ... (موضوع آزاد)

ثبت لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی (به روایت دوربین)

بایگانی

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است


آخرین خبر از دبیرخانه سوگواره هلال سرخ

سـوگواره چند رسانه ای "هلال ســــــــرخ" فقط تا 7 آذرمــاه تـمـدیــد شــد ...

در صورت عدم دریافت پاسخ اعلام وصول توسط شماره

(09217022180) مسابقه دلنوشته

و

ایمیل وصول مطالب و عکس هایی که در 25 روز اول محرم به

ایمیل khorshid.qom@gmail.com فرستاده اید حتما مجددا ارسال کنید .



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۱۹:۳۲
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

آنقدر عاشقانه نامش را دوست داشت که تولد هر دختری را مژده می دادند او را فاطمه نام می نهاد.محبّت این دختر در دل امام علیه السلام منزل گرفته بود، همیشه در کنار پدر می نشست و دم به دم ماننداو را می بوسید، و شبها در آغوش مهرش به خواب می رفت...پس چون امام عزم حرکت کرد تمام فاطمه هایش را با خود برد و رقیه را...
اینجا کربلا به ساعت خون، وقتی آسمان فتح شد به خون های سرخ کاروانیان و دستان جنون شیطان آتش بر خیمه ها گشود ..آسمان و زمین خون می گریست و سه ساله دخترکی در شام سرخ روز دهم بی تاب و بی قرارِ نوازش های دستان پدر به این سو و آن سوی خیمه هادر میان شعله های آتش می شتافت و سرانجام در بند اسارت گرفتار آمد و از هوش رفت...
و چون از خواب برخاست،خود را در آغوش عمه اش دید؛ زینب (سلام الله علیه) بیاد آورد شب عاشورا را آنسان که امام (علیه‏ السلام) او را به صبر دعوت کرد و فرمود: «خواهرانم ام کلثوم و زینب! رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید و به یاد داشته باشید هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید و خویشتن‌دار باشید.»پس رقیه را که درد هجران کشیده، گرسنگی و تشنگی ها آزموده، تازیانه خورده و رنج سفر و داغ پدر و برادر دیده، را در آغوش کشید و گفت آرام باش دخترم که باید بر بالای شتر برهنه راه درازی بپیماییم...

اینجا خرابه ی شام روز پنجم ماه صفر سال 61 دخترک بعد از شهادت پدر تمام شبانه روز با گریه هایش دل های کاروان اسرا را محزون تر میساخت و پیوسته از احوال پدر می پرسید و گریه می کرد می گفت «أیْنَ أبی وَ والدی وَ الْمُحامی عَنّی».
آن شب هم با حالت پریشانی از خواب بیدار شد و گفت: فَبَک وَ تَقُول: وا أَبتاهُ، واقُرَّةَ عَیناهُ، واحُسَیناهُ، چنان نالید که خرابه نشینان پریشان شدند...امام زین العابدین علیه السلام پیش آمد و خواهر را در بر گرفت و به سینه چسبانید و تسلّی می داد. آن مظلومه آرام نمی گرفت، آن قدر روی دامن حضرت گریه کرد تا آن که بیهوش شد و نفس او قطع شد.
یزید ملعون از خواب بیدار شد و علت صدای شیون را پرسید و چون جریان را به او خبر دادند؛دستور داد دستمالی روی سر مبارک امام انداختند و راس حضرت را در طبق پیش رویش نهادند.
او معصومانه بر طشت نور چشم دوخته و چون پرده از آن بر می گرفت گفت: این سر کیست؟
گفتند: سر پدر توست. سر را از میان طشت برداشت و به سینه گرفت و می گفت:
«یا أبَتاهُ، مَنْ ذَا الَّذی خَضَبکَ بِدِمائکَ! یا أبَتاهُ، مَنْ ذَا الَّذی قَطع وَ رِیدَیْکَ! یا أبتاهُ مَنْ ذَا الَّذی أَیتمنی علی صِغَر سِنّی! یا أبَتاهُ، مَنْ بَقی بَعْدَک نَرْجوه؟ یا أبَتاهُ، مَنْ لِلْیتیمة حَتّی تَکْبُر»
«پدر جان، چه کسی تو را با خونت خضاب کرد! ای پدر چه کسی رگهای گردنت را برید!پدرم، چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد! پدر جان، بعد از تو به که امید وار باشیم؟ پدرجان، این دختر یتیم را پس از تو چه کسی نگهداری و بزرگ می کند!».
پس آن نازدانه لب بر لب پدر نهاد به بوسه، فقط گریست ...
"فَنادیِ الرَّأسُ بِنْتَهُ، إلیَّ إلیَّ، هَلُمّی فَأنا لَک بِالانْتظار."پس رأس شریف امام او را ندا داد که به سوی من بیا، من منتظرت هستم، پس از آن، زمان بلندی از سخن افتاد و از هوش رفت و دیگر به سخن نیامد و روح شریفش همچون نامش زود اوج گرفت و بالا رفت...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۳ ، ۲۳:۵۱
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

ای سیب سرخ چرخ زنان در مسیر رود

                                                          تا به من برسی
                                                                           
                                                                                    یک شهر عاشقت شده اند...

 

 

روزی امام حسن و امام حسین‏ علیهماالسلام به حضور پیامبر رسیدند،در حالی که جبرئیل هم ‏نزد رسول خدا بود.این دو عزیز،جبرئیل را به‏«دحیه کلبی‏»تشبیه کرده ودور او می‏چرخیدند. جبرئیل هم چیزی در دست داشت و اشاره می‏کرد. دیدند که در دست‏ جبرئیل یک سیب،یک گلابی و یک انار است.آنها را به‏«حسنین‏»داد. آن دو خوشحال‏ شدند و با شتاب نزد پیامبر دویدند.پیامبر آنها را گرفت و بویید و فرمود:ببرید نزد پدر ومادرتان. آن دو نیز چنان کردند. میوه ‏ها را نخوردند تا آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله هم نزد آنان رفت وهمگی ازآنهاخوردند،ولی هر چه می‏خوردند،میوه ‏ها باز باقی بود.تا آنکه پیامبر از دنیارفت. امام حسین‏ علیه السلام نقل می‏کند که در ایام حیات مادرمان فاطمه‏ سلام الله علیها تغییری در میوه ‏هاپیش نیامد،تا آنکه فاطمه از دنیا رفت،انار ناپدید شد و سیب و گلابی مانده بود.با شهادت‏ علی‏ علیه السلام گلابی هم ناپدید شد و سیب به همان حالت باقی ماند. امام حسن‏ علیه السلام مسموم وشهید شد و سیب همچنان باقی بود تا روزی که(در کربلا)آب را به روی ما بستند.من‏ هر گاه تشنه می‏شدم آن را می‏بوییدم،سوز عطش من تسکین می‏یافت.چون تشنگی‏ ام شدت یافت،بر آن دندان زدم و دیگر یقین به مرگ پیدا کرده بودم. امام سجاد علیه السلام می‏فرماید:این سخن را پدرم یک ساعت قبل از شهادتش فرمود.چون ‏شهید شد، بوی سیب در قتلگاه به مشام می‏رسید.دنبال آن گشتیم و اثری از سیب نبود،ولی بوی آن پس از حسین علیه السلام باقی بود.قبر حسین را زیارت کردم و دیدم بوی آن سیب‏ از قبر او به مشام می‏رسد.پس هر یک از شیعیان ما که زیارت می ‏کنند،اگر بخواهند آن را بشنوند،هنگام سحر در پی زیارت بروند،که اگر مخلص باشند،بوی آن سیب را استشمام‏ می‏کنند.
(ابن شهرآشوب، المناقب، ج3، ص 391)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۳ ، ۱۱:۵۷
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم از برگزاری سوگواره ملی هلال سرخ با محوریت جلوه‌های بشردوستی در عاشورا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر، محمد مصباحی از برگزاری سوگواره مجازی «هلال سرخ» در معاونت امور جوانان هلال احمر استان قم به مناسبت همزمانی آغاز ماه محرم با ۱۴ آبان‌ماه، شصت و هفتمین سالگرد تاسیس سازمان جوانان هلال احمر خبر داد و گفت: در ایام ماه محرم نخستین سوگواره مجازی حسینی با نام هلال سرخ با محوریت جلوه‌های بشردوستی در عاشورا در سه بخش کتابخوانی، مسابقه دلنوشته (ریزنوشته و محتوای بلند تولیدی) و عکاسی برگزار می‌شود.

وی افزود: سوگواره «هلال سرخ» به صورت عمومی و از یکشنبه ۴ آبان‌ماه (اول محرم) آغاز شده و علاقمندان می‌توانند آثار تولیدی خود شامل دلنوشته و عکس را تا پایان ماه محرم با توجه به قوانین مندرج در فراخوان هر بخش در موضوعات مشخص شده برای دبیرخانه سوگواره «هلال سرخ» ارسال کنند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم خاطرنشان کرد: سوگواره هلال سرخ با موضوعات و عناوین جلوه‌های ولایت‌پذیری در یاران عاشورایی، فرهنگ ایثار در نگاه جوانان عاشورایی، جوانان عاشورایی مروت و جوانمردی، «جوانان هلال احمر، سفیران صلح، دوستی و خدمت« و لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی به روایت دوربین بر‌گزار می‌شود.

وی گفت: به نفرات اول ۵ میلیون ریال کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات، به نفرات دوم ۳ میلیون ریال کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس و به نفرات سوم ۱٫۵ میلیون ریال اهدا می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در سوگواره هلال سرخ به وبلاگ مدار آبی  مراجعه کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۳ ، ۰۱:۴۶
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ
ﺍﯾﻦ "ﺗﻨﺎﻗﺾ " ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺛﯿﻪ ﺍﺳﺖ
ﺳﺮﺗﺮﯾﻦ ﺁﻗﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ " ﺑﯽ ﺳﺮ " ﮔﺬﺍﺷﺖ...




من دعا می کنم که دعای فرزندم.
و دعای فرزند فرزندم.
و دعای فرزندان فرزندم.
مستجاب شود. وقتی که می گویند :بابی اَنت و اُمی یا اَبا عبدالله...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۳ ، ۱۲:۵۱
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

سرانجام در آغاز 61 هجری خبر آمدن امام حسین(علیه السلام) که در کوفه منتشر شد، حرّبن یزید به فرماندهی 1000 نفر از سربازان برگزیده و عبیدالله به او دستور داد، از ورود کاروان به کوفه جلوگیری کرده و تنها راه را به بیعت با یزید باز بگذارند... کاروانیان یک به یک به منازل را طی کرده و در یک وادی امام دستور داد اتراق کرده و خیمه ها را برافراشتند. لشکر هزار نفری حرّ از شدت گرمای ظهر با شمشیرهای آویزان، به صف شدند و امام که آنها تشنه دید اصحاب و یارانش را امر کرد: «این قوم را سیراب و لب اسبهایشان را تر کنید.»
و سپس رو به حرّ فرمود : ای فرزند یزید، وای بر تو، با مایی یا بر ما؟حرّ در جواب گفت: بر تو ای ابا عبدالله. در این لحظه امام فرمود: «وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
و اینک اذان ظهر، پس از رفع عطش سپاه دشمن، امیر کاروان عاشقانه به سوی معبود میشتابد و حر در سایه ی مهری که در آسمان ها پیش از تولد در دلش نهاده اند به حسین علیه السلام اقتدا کرده و نماز می گذارد...پس از نماز امام رو به لشکر حر کرده و از هزاران نامه ی کوفیان که برای پاسخشان به این سفر آمده سخن می گوید...و حر در پاسخ می گوید: «ما از کسانی که برایت نامه نوشته اند نیستیم، مأموریت ما این است که از تو جدا نشویم، تا تو را نزد عبیدالله ببریم.» اندکی بعد امام تبسمی بر لب می فرماید: «مرگ به تو از این کار نزدیک تراست.» و یاران و اهل بیت خود را فراخوانده و امر میکند: «بانوان را سوار کنید تا ببینم حر و یارانش چه می کند.»
در میان صحرای تفتیده، سواران حر به سمت کاروان تاخته و جلوی آنها را می گیرند. در این میان امام حسین علیه السلام با ناراحتی دست به شمشیر برده و رو به حر می فرماید: ««ثَکَلَتْکَ أُمُّکَ مَا الَّذی تُرِیدُ أَن تَصنَعَ».مادرت به عزایت بنشیند! می خواهی چه کنی؟
و اینجا پس از کلام امام که چون نوری تمام مس وجودِ حر را به یکباره طلای ناب کرده باشد آزاده مردی لب به سخن گشوده می گوید:به خدا قسم نمی توانم درباره مادرت جزنیکی چیزی بگویم وناگزیرم تورا نزدعبیدالله ببرم.»

شعاع روشن خورشید روز دهم که می دمد امام حسین(علیه السلام) با صدای بلند از مردم یاری می خواهد«آیا کسی نیست که به خاطر خدا ما را یاری بدهد؟! آیا کسی نیست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟»
درست در میان انوار آسمانی آزادگی، حر با شنیدن سخنان امام، مضطرب و پریشان با ناراحتی نزد عمربن سعد آمده و می گوید: آیا می خواهی با حسین(علیه السلام) بجنگی؟ عمر با بی شرمی می گوید: آری، چنان نبردی کنم که کمترین آن بریده شدن سرها و جدا شدن دستها باشد...حرّ نا امیدانه او را دعوت به صلح کرده و می گوید آیا بهتر نیست او را به حال خود واگذاری تا اهل بیت خود را از اینجا دور کند؟ و...



اینجا به تاریخ زمان ظهر عاشورا، و به جغرافیا مکان کربلا ، پیش از آغاز کارزار،حرّ نگران و آشفته در گوشه ای می ایستد و در فکر...به دنبال بهانه ای که از لشکر عمر سعد جدا شود،پس به بهانه سیرابی اسبش از لشکر فاصله گرفته و راهش را به طرف خیمه گاه امام، کج کرد.همراهانش که سرگردانی اش را می بینند می گویند: از کار تو در تحیّریم، به خدا قسم هرگز تو را که از دلیران کوفه ای این گونه ندیده بودیم، تو را چه می شود؟حر پشیمان و سر به زیر می گوید:به خدا قسم، هم اینک خود را در میان بهشت و جهنم می بینم،..

ظهر عاشورا سال 61 هجری،اینجا خیمه گاه حسین بن علی‏ علیه السلام،اصحاب پیکری غرق در گلبرگ های عشقی سرخ را مقابل چشمان ابا عبدالله گذاشتند، در حالی که آخرین نفس های خاکی را با عطری افلاکی استشمام میکرد و چشمان نیمه بازش حکایت از بازگشتی به آغوش پر مهر آسمان داشت...یادش امد او گفته بود «جانم فدایت، ای فرزند رسول خدا، منم کسی که راه را بر تو بستم و سایه به سایه با تو آمده و از تو جدا نشدم و تو را در این سرزمین پر آشوب نگه داشتم... پشیمان و توبه کنان آمده ام تا جانم را فدا کنم، آیا توبه ام پذیرفته می شود؟»
حضرت خم شد و از چهره ی او گَرد و غبار زدوده و دستمالی بر سرش بست و گفت:«أَنْتَ الحُرُّ کَما سَمَّتْکَ أُمُّکَ حُرَّاً فی الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ…». تو همان گونه که مادرت نامت را «حر» گذاشته‌است، حر و آزاده‌ای، آزاد در دنیا و سعادتمنددر آخرت!رها شو و اوج بگیر به آسمان که توبه ات را پذیرفته اند...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۳ ، ۱۸:۳۳
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

سفیر نور به فرمان ولی مرکب رهوار میکند به سمت آسمان... ...
امام در نامه ای که برای کوفیان می فرستد می نویسد که: قد بعثت الیکم اخی و ابن عمّی و ثقتی من اهل بیتی؛ کسی را به سوی شما می فرستم که برادر ، پسر عمو و مورد اطمینان از اهل بیتم محسوب می شود...
اینجا کوفه آخرین ماه سال 60 هجری قمری سفیر کاروان عشق و به روایتی اولین برادر، پیش از تمام عاشقان قربانی شاه دشت نینوا می شود...



و سرآغاز حکایت سفری از طلوع خورشید نیمه ی رمضان تا شهادتی سرخ را اولین سفیر به نام فاتحان خون رقم می زند...
به عزم کوفه مخفیانه مدینه را ترک می گوید تا پنج شوال ساکن خانه مختار ثقفی شود برای سی و پنج روز ...در ایام پس از ورودش حدود هجده هزار نفر با او بیعت کردند ...
اما..
هنوز مهر نامه های بیعتشان خشک نشده که حاکم کوفه بر کنار و عبید الله بن زیاد به جای او برگزیده شد.
روز نهم ذی الحجه سال شصت هجری اینجا کوفه دیار مردمان عهد شکن بر فراز دار الاماره، نقطه ی اوج پرواز اولین انتخاب ناب خدا...
فرشتگان در اوج به نظاره نشسته اند…
غروب این انتظار غریب چیست؟
انتظاری سرشار از ابدیت یا فریاد غیرت وایثارتحت لوای ولایت؟
درست در میانه ی میدان انتخاب عاشورائیان، جوان شجاع قبیله بنی هاشم با سرسپردگی عاشقانه در رکاب مولا و مقتدایش حضرت حسین ابن علی (علیه السلام) به سمت بام آسمان گام برمی دارد
و پرواز مسلم یعنی آغاز حرکت کاروان ...چون خبر شهادت مسلم بن عقیل به سیدالشهدا علیه السلام رسید که وی از مکه بیرون آمده و در راه کوفه بود.پس درباره مسلم بن عقیل، چنین فرمود: «خدا مسلم را رحمت کند، او به رحمت و رضوان خدا شتافت و تکلیفش را ادا کرد و آن چه بر دوش ماست، باقی مانده است».سپس فرزندان او را که در کاروان حسینی بودند، مورد تفقد قرار داد و دست محبت بر سر دخترش کشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۳ ، ۱۸:۳۳
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

بسم رب الحسین علیه السلام

إنَّ لِقَتل الحُسَین حَرارَه فی قُلُوب المُومِنینَ لا تَبرُدُ اَبَداً

همانا از شهادت حسین (علیه السلام)

حرارتی در دلهای مومنین است که هرگز به سردی نمی گراید.



معاونت امور جوانان هلال احمر استان قــــــــــم به مناسبت همزمانی آغاز ماه محرم با 14 آبان ماه ،شصت هفتمین سالروز تاسیس سازمان جوانان هلال احمر؛ اولین سوگواره مجازی حسینی با نام "هلال سرخ" را با محوریت؛ "جلوه‌های بشردوستی در عاشورا" در سه بخش کتابخوانی ، مسابقه دلنوشته (ریز نوشته و محتوای بلند تولیدی) و عکاسی برگزار می کند. سوگواره «هلال سرخ» به صورت عمومی و از تاریخ یکشنبه 4 آبان ماه (اول محرم) آغاز و علاقمندان می توانند آثار تولیدی خود (دلنوشته و عکس) را تا پایان ماه محرم 2 آذر با توجه به قوانین مندرج در فراخوان هر بخش در موضوعات زیر برای دبیر خانه سوگواره هلال سرخ ارسال کنند.


موضوعات:

جلوه‌های ولایت‌پذیری در یاران عاشورایی

_    امام حسین (ع)، اقامه نماز، اقتدای عاشقانه به مقتدای کربلا
_    شهدای عاشورای، الگوی سبک زندگی
_   بصیرت در شناخت حق و باطل
_    عاشورائیان،‌زمینه سازان ظهور
_    حضرت زینب (س)،‌آئینه تمام نمای صبر و شُکر

جوانان،‌ علمداران عاشورایی

_    فرهنگ ایثار در نگاه جوانان عاشورایی
_    جوانان عاشورایی مروت و جوانمردی
_    جوانان هلال احمر، سفیران صلح و دوستی و خدمت
_    جوانان عاشورایی ... (موضوع آزاد)

ثبت لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی (به روایت دوربین)



◄ بخش کتابخوانی

برای شرکت در بخش مسابقه کتابخوانی، ابتدا به سایت مدار آبی مراجعه کرده پس از دریافت و مطالعه فایل pdf کتاب جلوه های عاشورا (فرهنگ و ادب در نهضت عاشورا) سوالات مسابقه را از اینجا┘دریافت کرده و پاسخ سوالات را فقط به صورت عددی به سامانه پیامکی  500010003029881 ارسال کنید.

جوایز مسابقه کتابخوانی به قید قرعه (قرعه کشی بین کسانی که به تمام سوالات پاسخ صحیح داده اند)

7 نفر منتخب کمک هزینه سفر به قم 1500000



◄ بخش ادبی (دلنوشته)

حسین (علیه السلام) سرچشمه خورشید است ... و بدان که سینه تو نیز آسمانی لایتناهی است،
باقلبی که در آن چشمه خورشید می جوشد و گوش کن که چه خوش ترنمی دارد در تپیدن:
حسین ، حسین ، حسین ...
سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی

برای شرکت در بخش دلنوشته های ادبی میتوانید مطالب خود را از طریق نرم افزارهای گوشی همراه(واتساپ،وایبر؛ لاین و ...) به شماره (09217022180) برای دبیرخانه ارسال کرده و یا از طریق پیام خصوصی با ذکر مشخصات کامل و شماره تماس فقط در سایت مدار آبی و یا به ایمیل khorshid.qom@gmail.com ارسال کنید.
نکات مهم این بخش: محتواهای ادبی ارسالی حتما باید تولیدی بوده و در دو بخش ریزنوشته کوتاه و یا مطالب بلند(نهایتا در 20 سطر) باشد. قابل ذکر است دبیرخانه سوگواره به مطالب کپی و فاقد مالکیت حقیقی، ترتیب اثر نداده و محتواهای غیره مرتبط با موضوعات نیز از بخش اصلی مسابقه خارج می شود.

جوایز:
نفر اول کمک هزینه سفر به عتبات عالیات 5000000 
نفرات دوم هر بخش(ریزنوشته و متن بلند) کمک هزینه سفر به مشهد مقدس 3000000
نفرات سوم هر بخش (
ریزنوشته و متن بلند) کمک هزینه سفر به قم 1500000


◄ بخش مسابقه ملی عکاسی"هلال سرخ" ثبت لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی ...

تاریخِ انسان، دردناک، دردآلود و درد زاست و عاشورا درد بزرگیست که در میان آن با نقش جاوید خود هنوز هم انسان ها را بر می انگیزد تا بخروشند و برای کاستنش تلاش کنند، دردی که طبیعت هم با آن هم ناله است و هم پای انسان ها مسیر شِکوه را در پیش گرفته است....

مهتاب در پشت ابری تیره مانده است و دشت ها در خاموشی مطلق فرورفته اند، پرندگان در غروبی غم گرفته دسته دسته در حال کوچ کردن اند و درختان سر در گریبان در حال برگ ریزانند...
و اینک ما ایستاده ایم تا حماسه ی جاوید خورشید را زنده کنیم تا نور آن بر تمام زاویه های زندگی انسانی بتابد و هر حرکت ما عکسی باشد از انعکاس شعاع خورشید عاشورا...
به همین منظور معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم مسابقه ملی عکاسی هلال سرخ را با موضوع اصلی ثبت لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی (به روایت دوربین) برگزار می کند.
موضوعات:
جلوه‌های ولایت‌پذیری در یاران عاشورایی

_    امام حسین (ع)، اقامه نماز، اقتدای عاشقانه به مقتدای کربلا
_    شهدای عاشورای، الگوی سبک زندگی
_   بصیرت در شناخت حق و باطل
_    عاشورائیان،‌زمینه سازان ظهور
_    حضرت زینب (س)،‌آئینه تمام نمای صبر و شُکر

جوانان،‌ علمداران عاشورایی

_    فرهنگ ایثار در نگاه جوانان عاشورایی
_    جوانان عاشورایی مروت و جوانمردی
_    جوانان هلال احمر، سفیران صلح و دوستی و خدمت
_    جوانان عاشورایی ... (موضوع آزاد)

ثبت لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی (به روایت دوربین)که محور اصلی سوگواره هلال سرخ "جلوه‌های بشردوستی در عاشورا" می تواند از سوژه های انتخابی عکاسان باشد.
قابل ذکر است آثار در بخش اصلی و در بخش جنبی(به صورت مجزا) بوسیله: 1- دوربین عکاسی، 2 - تلفن همراه در مسابقه شرکت داده خواهند شد.
قوانین مسابقه:
- شرکت در این سوگواره برای تمامی عکاسان آزاد است.
- این مسابقه تنها بصورت تک عکس برگزار می شود. و هر عکاس می تواند حداکثر 5 قطعه عکس (رنگی یا تک رنگ) به دبیرخانه ارسال نماید.
توضیح: هنرمندان عکاس فقط می توانند در یکی از بخش های (دوربین ) یا (موبایل) شرکت نمایند و حداکثر تعداد 5 قطعه عکس در موضوع محرم و 5 قطعه عکس در موضوع جوانان عاشورایی ارسال نمایند، که جمع کل آثار ارسالی هر فرد از 10 عکس تجاوز نمی نماید (کسانی که با دوربین عکاسی آثار ارسال می می کنند دیگر نمی توانند عکس های موبایلی ارسال نمایند.)
عکسهای بخش تلفن همراه: باید با بالاترین خروجی دوربین موبایل ارسال گردد.
شناسنامه هر عکس شامل: زمان، مکان و ترجیحاً عنوان مشخص گردد.
عکس ھا باید مستند بوده و پردازش تصاویر نباید خدشه ای در رویکرد اسنادی آثار وارد نماید.(اعمال کراپ، تنظیمات روشنایی، کنتراست و درجه اشباع رنگی در زمرهٔ محدودیتھای ویرایشی محسوب نمی شود)
  ( نام ونام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی، نشانی محل سکونت با قید کدپستی، شماره تلفن ثابت وهمراه، آدرس ایمیل، میزان تحصیلات،سابقه فعالیت هنری(جوایز و نمایشگاه ها) و نیز ذکر تعداد عکس ارسال شده و در بخش عکاسی سوگواره هلال سرخ به ایمیل ارسالی ضمیمه و ارسال گردد.
- برگزارکننده هیچ گونه مسئولیتی در برابر عدم مالکیت معنوی تصاویر ارسالی نخواهد داشت ارسال اثر و شرکت در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس ھا است. در صورت اثبات خلاف این امر در ھر مرحله عکس حذف می شود.
- برگزارکننده حق استفاده از عکس‌های پذیرفته شده را برای چاپ در کتاب، برپایی نمایشگاه، بروشور یا انتشارات مربوط به مسابقه با ذکر نام عکاس برای خود محفوظ می‌داند.
- ارسال آثار به دبیرخانه به منزله قبول مقررات مسابقه می باشد.
- تصمیم گیری درباره مسائل پیش بینی نشده به عهده ستاد برگزاری سوگواره است.
-علاقه مندان می توانند آثار خود را به صورت حضوری به دبیرخانه رسانده و یا از طریق پست الکترونیک khorshid.qom@gmail.com 
زمان شرکت :4 آبان ماه تا 2 آذر ماه 1393 (مقارن با ماه محرم)
جوایز:
نفر اول بخش دوربین حرفه ای کمک هزینه سفر به عتبات عالیات 5000000 
نفرات دوم هر بخش(دوربین و گوشی همراه) کمک هزینه سفر به مشهد مقدس 3000000
نفرات سوم هر بخش (دوربین و گوشی همراه) کمک هزینه سفر به قم 1500000

 زمان اعلام نتایج و اختتامیه:
متعاقبا اعلام میشود

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۳ ، ۰۰:۱۵
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

معاونت امور جوانان هلال احمر استان قــــــــــم به مناسبت همزمانی آغاز ماه محرم با 14 آبان ماه ،شصت هفتمین سالروز تاسیس سازمان جوانان هلال احمر؛ اولین سوگواره مجازی حسینی با نام "هلال سرخ" را با محوریت؛ "جلوه‌های بشردوستی در عاشورا" در سه بخش کتابخوانی ، مسابقه دلنوشته (ریز نوشته و محتوای بلند تولیدی) و عکاسی برگزار می کند. سوگواره «هلال سرخ» به صورت عمومی و از تاریخ یکشنبه 4 آبان ماه (اول محرم) آغاز و علاقمندان می توانند تا پایان ماه محرم دوم آذر ماه دربخش کتابخوانی سوگواره هلال سرخ شرکت کنند.

برای شرکت در بخش مسابقه کتابخوانی، ابتدا به سایت مدار آبی مراجعه کرده و پس از دریافت و مطالعه فایل pdf کتاب جلوه های عاشورا (فرهنگ و ادب در نهضت عاشورا) سوالات مسابقه را از ┘دریافت کرده و پاسخ سوالات را به صورت عددی به سامانه پیامکی  500010003029881 ارسال کنید.



زمان شرکت :4 آبان ماه تا 2 آذر ماه 1393 (مقارن با ماه محرم)
جوایز و زمان اعلام نتایج و اختتامیه:
متعاقبا اعلام میشود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۳ ، ۲۳:۳۱
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ

أَلسَّلامُ  عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ،
سلام بر آن مَحاسنِ بخون خضاب شده...

تاریخِ انسان، دردناک، دردآلود و درد زاست و عاشورا درد بزرگیست که در میان آن با نقش جاوید خود هنوز هم انسان ها را بر می انگیزد تا بخروشند و برای کاستنش تلاش کنند، دردی که طبیعت هم با آن هم ناله است و هم پای انسان ها مسیر شِکوه را در پیش گرفته است....

مهتاب در پشت ابری تیره مانده است و دشت ها در خاموشی مطلق فرورفته اند، پرندگان در غروبی غم گرفته دسته دسته در حال کوچ کردن اند و درختان سر در گریبان در حال برگ ریزانند...
و اینک ما ایستاده ایم تا حماسه ی جاوید خورشید را زنده کنیم تا نور آن بر تمام زاویه های زندگی انسانی بتابد و هر حرکت ما عکس باشد از انعکاس شعاع خورشید عاشورا...
به همین منظور معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم مسابقه ملی عکاسی هلال سرخ را با موضوع اصلی ثبت لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی (به روایت دوربین) برگزار می کند.
موضوعات:
جلوه‌های ولایت‌پذیری در یاران عاشورایی

_    امام حسین (ع)، اقامه نماز، اقتدای عاشقانه به مقتدای کربلا
_    شهدای عاشورای، الگوی سبک زندگی
_   بصیرت در شناخت حق و باطل
_    عاشورائیان،‌زمینه سازان ظهور
_    حضرت زینب (س)،‌آئینه تمام نمای صبر و شُکر

جوانان،‌ علمداران عاشورایی

_    فرهنگ ایثار در نگاه جوانان عاشورایی
_    جوانان عاشورایی مروت و جوانمردی
_    جوانان هلال احمر، سفیران صلح و دوستی و خدمت
_    جوانان عاشورایی ... (موضوع آزاد)

ثبت لحظه‌های عاشقانه در عزاداری‌های حسینی (به روایت دوربین) که محور اصلی سوگواره هلال سرخ "جلوه‌های بشردوستی در عاشورا" می تواند از سوژه های انتخابی عکاسان باشد.
قابل ذکر است آثار در بخش اصلی و در بخش جنبی(به صورت مجزا) بوسیله: 1- دوربین عکاسی، 2 - تلفن همراه در مسابقه شرکت داده خواهند شد.
قوانین مسابقه:
- شرکت در این سوگواره برای تمامی عکاسان آزاد است.
- این مسابقه تنها بصورت تک عکس برگزار می شود. و هر عکاس می تواند حداکثر 5 قطعه عکس (رنگی یا تک رنگ) به دبیرخانه ارسال نماید.
توضیح: هنرمندان عکاس فقط می توانند در یکی از بخش های (دوربین ) یا (موبایل) شرکت نمایند و حداکثر تعداد 5 قطعه عکس در موضوع محرم و 5 قطعه عکس در موضوع جوانان عاشورایی ارسال نمایند، که جمع کل آثار ارسالی هر فرد از 10 عکس تجاوز نمی نماید (کسانی که با دوربین عکاسی آثار ارسال می می کنند دیگر نمی توانند عکس های موبایلی ارسال نمایند.)
عکسهای بخش تلفن همراه: باید با بالاترین خروجی دوربین موبایل ارسال گردد.
شناسنامه هر عکس شامل: زمان، مکان و ترجیحاً عنوان مشخص گردد.
عکس ھا باید مستند بوده و پردازش تصاویر نباید خدشه ای در رویکرد اسنادی آثار وارد نماید.(اعمال کراپ، تنظیمات روشنایی، کنتراست و درجه اشباع رنگی در زمرهٔ محدودیتھای ویرایشی محسوب نمی شود)
  ( نام ونام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، کد ملی، نشانی محل سکونت با قید کدپستی، شماره تلفن ثابت وهمراه، آدرس ایمیل، میزان تحصیلات،سابقه فعالیت هنری(جوایز و نمایشگاه ها) و نیز ذکر تعداد عکس ارسال شده و در بخش عکاسی سوگواره هلال سرخ به ایمیل ارسالی ضمیمه و ارسال گردد.
- برگزارکننده هیچ گونه مسئولیتی در برابر عدم مالکیت معنوی تصاویر ارسالی نخواهد داشت ارسال اثر و شرکت در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس ھا است. در صورت اثبات خلاف این امر در ھر مرحله عکس حذف می شود.
- برگزارکننده حق استفاده از عکس‌های پذیرفته شده را برای چاپ در کتاب، برپایی نمایشگاه، بروشور یا انتشارات مربوط به مسابقه با ذکر نام عکاس برای خود محفوظ می‌داند.
- ارسال آثار به دبیرخانه به منزله قبول مقررات مسابقه می باشد.
- تصمیم گیری درباره مسائل پیش بینی نشده به عهده ستاد برگزاری سوگواره است.
-علاقه مندان می توانند آثار خود را به صورت حضوری به دبیرخانه رسانده و یا از طریق پست الکترونیکkhorshid.qom@gmail.com 
زمان شرکت :4 آبان ماه تا 2 آذر ماه 1393 (مقارن با ماه محرم)
جوایز و زمان اعلام نتایج و اختتامیه:
متعاقبا اعلام میشود
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۳ ، ۲۳:۲۱
دبیرخانه اولین سوگواره هلال سرخ